wtorek, 8 grudnia 2009

XTB i Sidoma Trader źródłem danych giełdowych.

Od pewnego czasu posiada rachunek inwestycyjny GPW w XTB. Była to jedna z najlepszych decyzji jakie
podjąłem ostatnimi czasy jeśli chodzi o otwieranie rachunków bankowych/inwestycyjnych. Wcześniej
głównie korzystałem z maklera multibanku. Jeśli ktoś korzystał z maklera multibanku a później widział w akcji aplikacje jak Sidoma czy NOL3 to doskonale wie co czułem jak zobaczyłem tę platformę. Po prostu
powaliła mnie swoimi możliwościami i tym, że mam dostęp do kursów czego chce w czasie rzeczywistym.
W mutlibanku update notowań giełdowych odbywał się raz dziennie, za resztę trzeba dodatkowo płacić.

Rozpocząłem niedawno, o czym pisałem grę na kontraktach terminowych. Nie mam czasu śledzić cały dzień notowań i jest to też niezdrowe :), dlatego też jakiś czas temu zacząłem poszukiwać rozwiązania, które w jakiś sposób wspomogło by mnie w decyzjach i uniezależniło od ciągłego gapienia się na to co się dzieje. Jako, że potrafię świetnie programować, więc jedynym moim problemem by napisać sobie platformę wspomagającą było źródło danych. I tu z pomocą przyszła mi Sidoma Trader udostępniana przez XTB (jak i przez wielu innych brokerów). Sidoma posiada w zestawie swoich opcji -> Eksportuj do Metastock. Można wybrać więc instrument i interwał czasowy. Tak więc możemy sobie ustawić, że interesują nas kontrakty terminowe i interwał 1 minuty i będziemy mieli co minutę dopisywaną do pliku linijkę w formacie Metastock t.j. :

FW20Z09-I,1,20091208,155600,2377.0,2377.0,2347.0,2348.0,146,100309

kolejne pola oznaczają tutaj:
FW20Z09 - nazwa instrumentu
1 - interwał czasowy
20091208 - data
155600 - godzina

oraz dane dla interwału 1 minuty:
kurs otwarcia, kurs najwyższy, kurs najniższy, kurs zamknięcia,
obrót, liczba otwartych pozycji na zamknieciu. 



Wszystko dotyczy okresu  czasowego 1 minuty czyli przykładowo: zaczyna się minuta i zaczynamy 
obserwacje. Od razu na początku obserwacji kurs jest 2377 i to jest
najwyższy kurs w czasie tej minuty. Po 30 sekundach kurs spadł do 2347 po
następnych 15 sekundach wzrósł do 2349 żeby po 60 sekundach od początku
obserwacji skończyć na 2348. W czasie handlu podczas analizowanej minuty
obróciło się 146 kontraktów, a na koniec analizowanej minuty było 100309
otwartych pozycji. Może to nie jest dobry format ale taki jest. Z tych
danych powstaje świeca minutowa. Moze jest jeszcze jakis inny ale wszyscy
znani mi handlarze papierami stosują ten. Nie wyklucza to
zjawiska, że kurs praktycznie zmienia się co minutę bo on zmienia się co
tik. Czasem zmiana = 0 co oznacza, że kurs jest taki sam jak był wcześniej na początku danej minuty.

Mając takie dane i znając jakikolwiek język programowania - php/perl/c/python można napisać sobie bardzo użyteczne
aplikacje analizujące te dane i wspomagające decyzję. Sam ciągle rozwijam swoje rozwiązania tak aby maksymalnie uprościć sobie życie i zwiększyć efektywność moich inwestycji.

1 komentarz:

  1. Witam,

    Czy używasz skryptów do "automatycznego" tradingu? Czyli np. do automatycznego składania zleceń - czy w Sidomie jest taka możliwość - interfejs dla innych procesów?

    norman33@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń