piątek, 15 stycznia 2010

iPhone / Token Eurobanku - emulator

Ostatnio postanowiłem, że już czas zacząć korzystać z nowoczesnej technologii, pozbyć się starej i poobdzieranej nokii 6230i i zakupiłem sobie Iphone 3GS. Jestem pod ogromnym wrażeniem tego cuda techniki i dzięki temu, że mam taki telefon mogę sobie teraz udostępniać modem HSDPA do mojego netbooka via bluetooth bądź też usb co daje mi dostęp do notowań i możliwości złożenia zleceń wszędzie tam gdzie jest zasięg sieci komórkowej.

Na samego iphona stworzono też kilka ciekawych aplikacji wspierających możliwość śledzenia kursów giełdy, mamy dostępną wbudowaną aplikację i aplikację polskiej produkcji http://www.imoney.pl/ .

Pojawił się jednak jeden problem w używaniu iPhona, który na początku wydawał się nie do przeskoczenia, ale jak się okazało znajdzie się rozwiązanie. Mianowicie iPhone 3GS jak i każdy inny nie obsługuje javy w żaden sposób i nawet producenci tego telefonu nie planują wprowadzenia takiej obsługi. Stąd też nie mogłem na nim uruchomić tokena eurobanku, banku z którego korzystam i który jak dla mnie ciągle ma najlepszą ofertę rachunku oszczędnościowego (5,05% z kapitalizacją dzienną na dzień 15.01.2010).

Aby poradzić sobie z tym problemem istnieją trzy rozwiązania:
1. Zachować stary telefon i co chwila przekładać kartę jak się chcemy zalogować do eurobanku.
2. Zdecydować się na token w postaci sprzętowej - w postaci breloczka - koszt takiego tokena to 2PLN miesięcznie i o ile rzeczywiście nie jest to duży koszt, to jednak musiałbym iść do placówki, czekać na niego i do tego płacić za niego - a to konto z założenia miało być w pełni bezpłatne (nie brałem karty debetowej do niego).
3. Uruchomić token na emulatorze telefonu komórkowego na swoim komputerze.

Zdecydowałem się na krok 3. Sam token podczas pobierania na telefon komórkowy pobrałem także na komputer. Jednakże przy próbie skorzystania z niego okazało się, że generuje złe hasła i jest bezużyteczny. Długo zastanawiałem się co z nim jest nie tak. Wreszcie wpadłem na pomysł, żeby wyrównać licznik haseł - tokena na komputerze z tokenem w telefonie - menu w tokenie o nazwie Info wskazuje, który obecnie numer hasła jest w użyciu. Podobno dla niektórych takie działanie przyniosło rezultaty u mnie ciągle nic.

Po długich kolejnych próbach odnalezienia rozwiązania tego problemu - trafiłem nawet na stronę producenta tokenów http://cerb.wheel.pl/demo , okazało się, że ten token synchronizuje się jakoś czasowo z systemem bankowym. Nie wiem do końca na czym polega ten algorytm, ale zapewne przeskoczenie z hasła 1 do 400 w tak krótkim czasie nie spowoduje jego poprawnej synchronizacji. Postanowiłem więc, że wywalę całkowicie stary token i zainstaluje nowy. W nokii należy token usunąć z menu aplikacji oraz z menu web/dane sieciowe czy jakoś tak się to nazywało. Następnie należy zadzwonić na linię eurobanku i poprosić o wysłanie nowego tokena.

W momencie kiedy bank przyśle nam nowy token na telefon i hasło do jego aktywacji na nasz adres email, należy sprawdzić w telefonie jaki jest adres URL do tokena, przepisać go ręcznie i ściągnąć na swojego peceta. W smsie otrzymanym od banku powinniśmy znaleźć adres do pliku .jad. Przykład:

                  http://token.eurobank.pl/TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jad

ściągamy więc plik .jad na swój komputer i sprawdzamy jego zawartość:
$ wget http://token.eurobank.pl/TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jad

$ cat http://token.eurobank.pl/TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jad

MIDlet-1: TokenGSM,/icon.png,TokenGSM.TokenGSM
MIDlet-Description: eurobank TokenGSM
MIDlet-Jar-Size: 23845
MIDlet-Jar-URL: http://token.eurobank.pl/TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jar
MIDlet-Name: TokenGSM
MIDlet-Vendor: eurobank / Wheel Sp. z o.o.
MIDlet-Version: 1.2
MicroEdition-Configuration: CLDC-1.0
MicroEdition-Profile: MIDP-1.0


Ściągamy teraz właściwą aplikację tokena na swój komputer, będzie nam potrzebna w przyszłości jak token zostanie usunięty z serwera eurobanku.

$ wget http://token.eurobank.pl/TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jar

Mamy więc teraz w katalogu pliki TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jar i TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jad.

Teraz należy zaopatrzyć się w emulator komórki. Ja pracuje pod systemem linux i skorzystałem z aplikacji
emulator z pakietu sun-j2me-bin-2.2 (w gentoo zanjduje się to w paczace dev-java/sun-j2me-bin ).
Nie powinno być jednak problemu ze znalezieniem innych emulatorów dla Windowsa czy Maca - wpisując w google coś ala j2me emulator albo midlet emulator.

Mamy już emulator to czas uruchomić nasz aplet, wykonujemy polecenie (to jest składania dla gentoo, jeśli używasz innej dystrybucji to musisz odnaleźć u siebie, gdzie znajduje się emulator):
$ /opt/sun-j2me-bin-2.2/bin/emulator -Xdescriptor:TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jad

Powinień wystartować nasz emulator z uruchomioną aplikacją tokena:



Wybieramy Launch lub wciskamy F2.
Za pierwszym razem zapyta nas o hasło aktywujące - które powinniśmy otrzymać na emaila oraz o wprowadzenie kodu pin.
Po uruchomieniu tokena zobaczymy znany nam już ekran z możliwością wygenerowania odpowiedniego kodu dostępu, więc nie pozostanie nam już nic innego jak po prostu zalogować się do serwisu eurobanku i upewnić się, że wszystko działa poprawnie.

Wiem, że tekst nie jest napisany zbyt prostym językiem i może być wiele niejasności, jeśli więc ktoś będzie miał z tym kłopot lub jakieś pytania to śmiało można się ze mną kontaktować, chętnie pomogę.

PS. Na infolinii eurobanku udzielono mi informacji, że trwają prace nad tokenem dla iPhona, więc pewnie za jakiś czas będzie już dostępna natywna aplikacja dla iPhona.

3 komentarze:

  1. Ale co to ma wspólnego z iPhone? Bo jak rozumiem emulator uruchomiłeś na komputerze stacjonarnym?

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy: to ma,że użytkownicy iPhone w google szukają takiej frazy i zastanawiają się czy można na iphonie to odpalić, a jeśli nie można to jak można inaczej temu zaradzić, trafiają tutaj i dostają odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  3. To nie powinno działać plik jad przy instalacji będzie się odwoływał do adresu http://token.eurobank.pl/TokenGSM-a1fc3591622345a1c8ecaadfe0c0bg57.jar
    należy zmienić treść pliku jad i podać aktualny katalog pliku jar
    Piszę to ja Gupibolek

    OdpowiedzUsuń